Dit artikel maakt onderdeel uit van een serie artikelen waarin we een 10-stappenplan publiceren om je winst te verdubbelen gebaseerd op het door ons ontwikkelde Management KompasSysteem®.
Hierbij publiceren we stap 5: Wat is het effect van kleine verbeteringen op de netto winst van je bedrijf?
Veel ondernemers denken dat je met forse ingrepen aan de slag moet om significant hogere winsten te realiseren. In dit artikel zullen we laten zien, dat je juist met relatief kleine verbeteringen enorme positieve effecten op je winst kunt bereiken!
Hoe werkt dit?
In ons eerdere artikel hebben we laten zien, dat er in essentie 3 factoren zijn die het resultaat (lees: winst) van jouw bedrijf bepalen:
- Kosten
- Commercie
- Capaciteit
Elk van deze factoren wordt in de MKS aanpak vertaald naar een bepaalde norm:
- Kosten per werkbare dag
- Kostprijs per capaciteitseenheid (bv. kostprijs per uur, per kg, per transactie)
- Toegevoegde waarde of bruto marge per eenheid (bv. per uur, per transactie, per km); deze norm kan worden opgesplitst in:
Omzet per eenheid
Materiaalwaarde per eenheid
- Capaciteit per werkbare dag
Stel nu dat je een bedrijf hebt met een omzet van 3,65 mio €, een inkoopwaarde van 1,5 mio €, 26 directe medewerkers en een totaal kostenniveau van 2 mio €. De netto winst bedraagt € 170.000.
De bijbehorende MKS normen zijn:
- Kosten per werkbare dag: € 8.600
- Kostprijs : € 45,50 per uur
- Toegevoegde waarde: € 49,45 per uur
- Omzet per eenheid: € 83,95
- Materiaalwaarde per eenheid: €34,50 per uur
- Capaciteit per werkbare dag: 189 uren per werkbare dag
Hoe hoog wordt de winst van dit bedrijf, als de resultaatbepalers met 5% zouden verbeteren? Maakt u eens een inschatting vanuit je ‘onderbuik’. Het antwoord verklap ik later.
Maar wat houdt 5% verbetering in de praktijk nu eigenlijk in?
Stel je directe medewerkers realiseren 1500 productieve uren per persoon per jaar; 5% verbetering zou betekenen dat het aantal productieve uren op jaarbasis stijgt met 75 uur per medewerker. Bij 230 werkbare dagen komt dit in de praktijk neer op minder dan 20 minuten per dag. Stel je bent in staat je medewerkers per dag 20 minuten meer productief te laten zijn, dan heb je al 5% verbetering te pakken.
Veel ondernemers vertellen, dat ze moeite hebben om hun verkooptarief te verhogen. ‘Dan haal ik geen project meer binnen’ of ‘dan lopen mijn klanten weg’ zijn veelgehoorde tegenwerpingen. Toch is dit één van de meest effectieve manieren om je winst te verhogen. Stel jezelf de vraag of je klanten prijskopers zijn, of een band met je hebben vanwege je kwaliteit en/of service. Over het algemeen stappen klanten niet zo snel over naar een ander. Ga jezelf maar na, waar doe je je boodschappen, bij wie ga je naar de kapper, wat is je favoriete restaurant of kroeg? En hoe gemakkelijk zou je overstappen o.b.v. prijs? Op welke manier merkt je klant je prijsverhoging? Stel je betaalt gemiddeld €400 per jaar bij je garage voor een beurt? Volgend jaar betaal je €420,- (5% meer). Doet dat je besluiten over te stappen naar een andere garage? Nee toch?
En op die manier kun je elke resultaatbepaler eens kritisch onder de loep nemen en het effect van 5% verbetering berekenen.
Dan nu terug naar de vraag ‘hoe hoog wordt de winst van het eerder genoemde bedrijf, als de resultaatbepalers met 5% zouden verbeteren?
Dit antwoord op deze vraag luidt: € 700.000 !!! Dit is een verviervoudiging!
Ik heb deze vraag de afgelopen 3 jaar gesteld aan minstens 400 accountants en MKB ondernemers; 90-95% van deze mensen gaf als antwoord € 250.000,- Iedereen staat versteld van de enorme effecten van deze kleine verbeteringen.
In onderstaande tabel geef ik nog enkele voorbeelden van de effecten van kleine verbeteringen op het bedrijfsresultaat van verschillende typen ondernemingen:
Bovenstaande tabel illustreert overduidelijk: kleine verbeteringen hebben een enorm effect op het bedrijfsresultaat!
Vind je het interessant om ook voor jouw bedrijf uit te laten rekenen wat het effect van kleine verbeteringen op je winst is ?
Neem dan contact met ons op. Wij maken graag een gratis scan voor je.
In ons volgende artikel laten we zien hoe bedrijven onderling met elkaar vergeleken kunnen worden (benchmark).
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel, neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder om meer uit je bedrijf te halen!
Lees meer op www.mkgweb.nl/artikelen/ of neem contact met ons op via: 0478 583150
Tot de volgende keer!
Het Management KompasSysteem® is een in de praktijk bewezen methodiek, die al vele ondernemers heeft geholpen hun bedrijfsresultaat significant te verbeteren. Meerdere bedrijven wisten hun winst zelf blijvend te verdubbelen.
Luuk Haegens
Partner bij Management Kompasgroep B.V.